دلیل و برهان عقلی بر وحدانیت خداوند

اسلام دین عقل ومنطق وبرهان است ودستور پذیرش هیچ عقیده ای را نمی دهدمگر اینکه دلایل قطعی وعقلی بر صحت آن اقامه نماید وهیچ عقیده ای را مورد نقد قرار نمی دهد مگر اینکه بطالت ونادرستی آنرا با دلایل روشن بیان دارد.

 

قرآن به صراحت تفاوتهای فراوان موجود دربین پرستش چند معبود ویکتا پرستی را اعلام میداردومی فرماید پرستش خدای مسلط وچیره بهتر است چون باعث می شود انسان از زیر بار سنگین هدایا وقربانی وعبادت برای چندین خدا رهایی یابد (‌‌ءأرباب متفرقون خیذ ام الله الواحدالقهار یوسف:39)

واز طرفی یکتا پرستی ،اتحاد ودوستی را دربین جامعه انسانی به وجود می آورد.

در ذیل مختصراً به چند دلیل اساسی ومهم بر وحدانیت خدوند اشاره می کنیم:

 

1-هرآنکس که در این نظام استقرار یافته وآفرینشهای شگرف وگردش منظم آن تفکر کند درخواهد یافت ،هرچه در این جهان هست گواهی می دهد که تحت اراده وتصرف خدای یگانه هست.

«لوکان فیهما آلهه الا الله لفسدتا فسبحان الله رب العرش عما یصفون انبیاء'22»

اگردرآسمان وزمین به جزالله ،خداوندی دیگر وجود میداشت ،فساد وکم کاری درآن راه پیدا می کرد،پس آفریننده آسمان وزمین از کوربینیها واوهام مشرکان پاک ومبراست.

 

2-این ارتباط محکم ومتفق وهمیشگی که مابین اجزای گیتی وجود داردگواهی می دهد که تحت سیطره ومالکیت پروردگاری یگانه است واگر با خدای یگانه ،خدای دیگری می بود هر خداوندی آفریده ه9ای خود را جدامی کردوما شاهدجداشدن اجزای جهان می بودیم، وچقدر بد می شداگربرای خورشید خداوندی میبود نورآنرا ازما دریغ میداشت وبرای درخت خداوندی می بود وازما ثمر وسایه آنرا دور می کرد وبرای ابرخداوندی می بود وازماباران را قطع می نمود.

 

 «مااتخذالله من ولدٍ وماکان معه من الهٍ اذاً لذهب کل الهٍ بما خلق ولعلا بعضهم علی بعض مومنون:91»

وخداوند هرگز فرزندی نگرفت وهرگز خدایی با اوشریک نبوده است واگرشریکی وجود میداشت هرخدایی به آفریدگان خود می پرداخت وهریک از خدایان بردیگری برتری وچیرگی می جست .

 

3-اگر با خداوند، خداوند دیگری می بود، هرآیینه بعضی از آنها تلاش می کردند بر دیگری برتری یابند، ودر این هنگام گیتی شاهد جنگهای ترسناک وویران کننده می شد، وجهان میدان مقابله وزو آزمایی بین خداوندان جنگجو ومتنازع می گشت.ویا گروهی با همکاری وتعاون یکدیگر قید نفوذ وبرتری را دراین جهان بردیگری میداشتند.

«قل لوکان معه آلهه کما یقولون اذاً لابتغواالی ذی العرش سبیلاً سبحانه وتعالی عما یقولون علواً کبیراً اسراء:42-43»

بگو اگربا خداوند آنچه که میپندارید خدایانی بودند در این صورت قطعاً در صدد برمی آمدندکه بر صاحب تخت چیره شوند.خداوند ازآنچه آنان می گویند بسیار به دور وخیلی والاتر است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد