اهمیت توحید

دنباله مطلب قبل :
                                                     اهمیت توحید
حال که به اهمیت عقیده پی بردیم،ببینیم کدام مورد از عقائدازهمه مهمتر می باشد؟

توحید مهمترین مسئله در عقیده می باشد؛خداوند متعال در قرآن مجید هدف از بعثت وفرستادن پیامبرانش را تحقق بخشیدن به توحید وریشه کن کردن شرک ومظاهر شرک مطرح می کند:«ولقدبعثنا فی کل امة رسولاً اَن اعبدواالله واجتنبوا الطاغوت»

یقینا ما درهرقوم وملتی پیامبری را فرستادیم با این ندا که تنها خدا رابپرستیدوازطاغوت"غیر خدا" بپرهیزید.

همچنین میبینیم مسئله توحید آنقدر مهم است که خداوند یک سوم قرآن را به آن اختصاص داده است.

رسول خدا صلی الله علیه وسلم نیز خواندن سه بار سوره توحید رابرابریک ختم کامل قرآن (در اجر وثواب)قلمداد می کند.

بنابراین عقیده توحید(یکتاپرستی) در دین،به منزله سر برای بدن است که اگر سر وجود نداشته باشد بدنی وجود نخواهد داشت.

همچنین اگر انسانی دارای عقیده توحید نباشد ویا عقیده اومخلوط با شرک باشد بقیه اعمال او مانند: نماز، زکات،روزه،حج وغیره هیچ اعتباری نخواهند داشت وهرگز قبول نخواهند شد.

به همین خاطر اسلام قبل از هرچیز(نماز،روزه...) از ما میخواهد که شهادتین را بر زبان جاری کنیم وبه وحدانیت ویکتایی خداوند اقرار کنیم واعلام نفرت وانزجار ازشرک با تمام انواعش بکنیم.

اگر کمی در سیرت نبوی تأمل کنیم می بینیم اولین مسئله ای که رسول خدا مأمور به تبلیغ آن می باشد توحیدوگفتن "لا إله إلا الله" می باشد.

ایشان سیزده سال از عمر دعوت را به ثبات وتحقق بخشیدن به عقیده پاک وصحیح اختصاص دادند وبعد ازآن بود که احکام ازقبیل:(نماز،روزه...)فرض شد.

اما متأسفانه امروزه در بین مسلملنان به این مسأله اهمیت چندانی داده نمی شودواین خود باعث شده تا افراد دارای عقایدی سست ولرزان باشندوبعضاً مخلوط به شرک هم بشود"العیاذ بالله".

اهمیت عقیده

همیشه افکار وعقائد هستند که بر اخلاق وآداب زندگی فرد تاثیر میگذارند؛ودرواقع ایده هاهستند که به زندگی فردجهت می دهند وچنانچه شخصی ایده ای سالم وجهان بینی صحیحی داشته باشد زندگی سالم ،آرام وبه دوراز اضطراب وپریشانی خواهد داشت.

اما اگر شخصی دارای افکار واعتقادات صحیح وروشنی نباشد،زندگیش همراه با اضطراب وبی ثباتی می باشد وشخص دچار بسیاری از مشکلات روحی -روانی خواهد شد.

بنا برآنچه گفته شد افکار وعقائد نقش اساسی در سرنوشت هرانسانی دارند ودرواقع افکار واعتقادات هستند که نحوه زندگی کردن فرد را تعیین می کنند؛ زیرا فرد برمبنای اعتقادات وباورهایی که پذیرفته است حرکت می کند وزندگی خود را برهمان راستا تنظیم می کند.

ضرورت معرفی مکتب

عصری که ما در آن زندگی می کنیم،عصر برخورد اندیشه هاست.اندیشمندان ومتفکران جهان با استفاده ازانواع واقسام وسائل نشر،عقائد وآراََء خود رادر اختیار همگان قرار داده وتوده را به تفکر واندیشه پیرامون نظریات خود دعوت می کنند... جامعه اسلامی به پیروی ازدعوت الهی«اُدعُ ِالی سبیلِ رِبکَ بِالحکمَةِ...»باید در چنین عصری مکتب خود را به نحو شایسته ای در اختیار همگان قرار دهند واز این طریق رسالت خود را دربرابرآن انجام دهند.

از این جهت ما نیز برآن شدیم تا گامی در این راستا بر داشته باشیم واین ر سالت خطیر ومهم را اداء کرده باشیم.